Isnin, 3 Mei 2010

ISLAM BUKAN AGAMA YANG DIDOKTRINKAN


(1)

Nabi SAW adalah manusia yang bersih. Dia memisahkan dirinya daripada masyarakat Makkah yang penuh dengan maksiat dan kezaliman. Dia berada dalam gua hira’.

Sedang berada dalam gua Hira’, Allah SWT telah mengirimkan kepada Baginda SAW seorang Malaikat. Jibril namanya. Dia mengajar kepada Baginda SAW satu surah yang mengandungi seribu satu maqasid dan hikmah yang perlu dipelajari.

Surah Iqra’, merupakan surah yang mula-mula sekali diturunkan oleh Allah. Makna ’Iqra’ adalah, bacalah. Apabila disebut membaca, sudah pasti ia berkaitan dengan ilmu; berbentuk kefahaman.

(2)

Kefahaman dalam Islam ini, amat ditekankan kepada mereka yang mahu masuk Islam. Tidak dinafikan, hidayah itu adalah pilihan Allah. Tetapi, adalah satu perkara yang bercanggah dengan fitrah, jika dinafikan asbab al-hidayah (sebab dan punca datangnya hidayah).

Bimbang terhadap mereka yang memeluk islam bukan kerana kefahaman, menyebabkan mereka boleh keluar dari islam di masa akan datang. Mungkin mereka memeluk islam kerana hendak kahwin, kerana mahu bantuan kewangan dan sebagainya. mereka akan kekal dengan islam, di kala mereka dapat apa yang mereka mahu, tetapi setelah benda yang mereka mahu itu tidak didapati, memungkinkan mereka akan keluar dari islam.

Justeru, kefahaman terhadap Islam ini amat penting. Ekoran itu, Allah SWT berfirman dalam al-Quran;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

Maksudnya;
”tidak paksaan dalam agama. Sesungguhnya telah nyata antara petunjuk dan kesesatan”

(Surah Al-Baqarah : 256)

Makna ”ar-Rusd” adalah petunjuk. Dalam mazhab Hanafi, kanak-kanak yang baligh itu disyaratkan ”sinnu Ar-Rushd”, yang diterjemah sebagai umur matang. Matang berlaku kepada mereka yang mempunyai kefahaman.

Dengan kata lain, makna ar-rushd adalah petunjuk yang berlaku bagi mereka yang mempunyai kefahaman. Inilah hikmah Allah SWT tidak menggunakan kalimah ”Al-Hidayah”, tetapi menggunakan kalimah ”Ar-Rushd” dalam ayat ini.

Apa yang boleh dipelajari, Islam meletakkan asas kefahaman sebagai perkara utama dalam kehidupan beragama bagi mereka yang mahu memeluk Islam. Ia bertujuan, mengukuhkan pegangan manusia itu terhadap agama.

(3)

Dalam buku risalah ta’lim, pasti kita akan berjumpa dengan istilah ”rukun baiah”. Rukun Bai’ah pertama adalah ”Al-Fahm”, iaitu kefahaman. Daripada rukun yang pertama itu, lahirnya pula 20 prinsip, yang dinamakan sebagai ”usul ’isyrin”.

Imam Hasan Al-Banna menyebut;

إنما أريد بالفهم أن تؤمن بأن فكرتنا أسلامية صميمة و أن نفهمه في حدود هذه الأصول العشرين الموجزة كل الإيجاز

Maksudnya;
“Perkara yang saya maksudkan dengan faham adalah hendaklah kamu meyakini bahawa fikrah kita adalah fikrah islam yang tulin, dan hendaklah kita memahami batasan-batasan prinsip dua puluh yang serba ringkas ini”

Nyata dari sini, asas dalam seseorang yang menggabungkan diri dengan sesebuah gerakan Islam, hendaklah beralaskan kepada konsep kefahaman, bukan taqlid, bukan taat buta tuli dan sebagainya.

(4)

Mendakwa ikutan kita terhadap Islam sebagai doktrin adalah sesuatu yang salah. Dalam kamus dewan bahasa menyebut;

“Doktorin : prinsip atau kepercayaan yang dianggap benar dan satu-satunya diterima. Seperti doktrin Karl Marx
[1]”.

Dari definisi ini, kita akan fahami bahawa doktrin bermakna sesuatu prinsip yang ‘DIANGGAP BENAR’. Dengan kata lain, sesuatu itu sememangnya tidak benar, tetapi sengaja diwujudkan dan didoktrinkan agar dipercayai benar.

Darwin adalah satu tokoh yang berbangsa yahudi yang telah menyatakan satu teori evolosi dengan mendakwa bahawa semua manusia itu berasal daripada beruk. Peringkat awalnya, teori ini dicemuh dan diperlekeh, tetapi setelah didoktrinkan oleh sebilangan ‘orang-orang besar’, menyebabkan teori ini diterima pakai.

Nyatanya, teori ini adalah tidak benar. Tetapi, setelah didoktrinkan, menyebabkan teori ini dianggap benar.

Makanya, mendakwa bahawa agama Islam ini sesuatu yang didoktrinkan adalah satu perkara yang salah. Islam bukan agama doktrin (dianggap benar), tetapi ia adalah agama kefahaman, kerana dengan kefahaman orang akan mengetahui kebenaran.

Justeru, apabila wujud sebilangan manusia yang mengatakan perkara-perkara yang wujud dalam islam ini sebagai doktrin, bermakna dia telah menyamakan islam dengan teori-teori yang bukan bersumber dari ilahi.

Ingatlah, Islam berdiri dalam diri manusia atas asas kefahaman. Dengan kefahaman, Islam tersebar luas. Islam ditolak kerana mereka jahil (tidak faham) tentang Islam. Ramai diperingkat awal yang menerima Islam, tetapi menolak Islam di saat akhir, kerana Islam yang mereka dapat bukan Islam atas asas kefahaman, tetapi atas asas doktrin.

Bersambung....

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Mei 2010 * 4:58 petang

[1] Kamud Dewan : 311.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Maksud 'Doktrin' ialah fahaman, ajaran, pegangan.

Janganlah di bahaskan istilah sampai pening!!!