Isnin, 6 April 2009

BUKIT GANTANG PUNYA HAL : SATU PANDANGAN SISI SEBELUM KEPUTUSAN

BUKIT GANTANG PUNYA HAL : SATU PANDANGAN SISI SEBELUM KEPUTUSAN

Seharian suntuk berada di bukit gantang. Macam-macam hal yang didengari. Dilihat undi cina dan India untuk diberikan kepada Pakatan Rakyat amat kuat. Tapi, agak kurang menarik dengan berita dengan undi melayu.

Dikhabarkan, semasa pilihanraya umum lalu. UMNO di sana bergolak, disamping masalah negara yang meruncing menyebabkan ramai orang melayu UMNO yang tidak keluar mengundi. Dengan itu juga, menyebabkan orang melayu atas pagar memilih PAS. Justeru itulah, Allahyarham Roslan Shahrum menjadi Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Di dapati, laungan ”reform” ketika najib naik menjadi PM memberikan kesan besar kepada pengundi-pengundi melayu. Lebih-lebih lagi dengan berita tindakan retorik Najib yang turun ke Petaling Street dan sebagainya. kononnya Najib adalah pemimpin rakyat, bukan pemimpin elit.

Nampaknya ramai orang-orang UMNO sudah mendapat semangat baru dengan kenaikan Najib Tun Razak, menyebabkan mereka pada pilihanraya kecil ini akan keluar mengundi untuk diberikan kepada calon BN.

Disamping itu juga, tempelan Nizar sebagai ”boneka DAP” amat kuat diminda-minda orang melayu di bukit gantang. Orang melayu atas pagar juga agak termakan dengan propaganda ini, lebih-lebih lagi OKU (Orang Kuat UMNO).

Oleh yang demikian, tindakan yang perlu dilakukan adalah seperti berikut;

a- Perlu menggambarkan Nizar bukan boneka DAP, tetapi Nizar adalah seorang tokoh yang berjaya menyatu padukan antara bangsa-bangsa di Malaysia dengan menggunakan konsep siyasah Syariiyyah. Nizar adalah tokoh perpaduan bangsa yang mengkagumkan di malaysia.

b- Perlu diperjelaskan bahawa tindakan Najib yang dilihat sebagai ”Pemimpin rakyat” adalah retorik. Yakinkan kepada orang melayu bahawa UMNO adalah pengkhianat agama dan bangsa melayu. jika mahu didatangkan bukti, memang banyak. Bukti-bukti itu perlu dikemukakan kepada rakyat berbangsa melayu

c- perjelaskan bahawa kehadiran Najib sebagai PM akan menyusahkan kepada rakyat di masa akan datang. Lebih-lebih lagi dengan kehadiran Mahathir yang dilihat seperti ”penasihat peribadi” Najib sebagai PM. Adapun dilihat seperti ada ”keterbukaan”, itu merupakan retorik politik jahat. Ianya sama seperti seorang perompak yang berpakaian alim, lemah lembut dan sebagainya. tujuannya adalah untuk melahirkan andaian dikalangan masyarakat bahawa ia adalah orang baik, tidak pernah melakukan sebarang rompakan.
d- Dll

Dalam masa Cuma sehari lagi ini, tindakan yang lebih berkesan perlu dilakukan dalam menyelesaikan permasalahan ini. pun begitu, jangan dilupa berdoa dengan Allah SWT sebagai talian rapat kita dengan maha yang memberikan kejayaan dan kemenangan.

Sekian

p/s : kesimpulan ini dibuat berdasarkan pengalaman hidup di Bukit Gantang hanya sehari suntuk sahaja.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



-Sri Indah (B), Sg Buloh
6 april 2009 * 5:11 petang







2 ulasan:

nur mohd nidzam berkata...

semua kaum negara kagum dengan kepimpinan IRNizar, JANGANLAH KITA RISAU, ALLAH AKAN MEMBERI KEMENAGAN KEPADA PIHAK KEBENARAN

Tanpa Nama berkata...

Bagus al-Bakistani, tapi saya hanya 7 jam suntuk sahaja kat sana semalam. tak boleh nak komen apa. setakat komen makan mee udang insyallah :)