Ahad, 6 September 2009

KALAU KENA CARA, KITA AKAN MENANG


KALAU KENA CARA, KITA AKAN MENANG

Isu kuil di Shah Alam jadi hangat semalam. Dialog yang dianjurkan, tidak menjadi dialog, tetapi tempat melepas geram oleh sebilangan penduduk.

Unsur provokasi juga wujud, seperti seorang lelaki berambut panjang menarik kerusi yang hendak diduduk oleh seorang lelaki berbangsa india, menyebabkan lelaki india tersebut jatuh.(sila tengok youtube di atas)

Dua khalid hendak berbicara juga agak tidak kesampaian. Masakan hujjah, baru sahaja membuka mulut untuk berbicara, sebilangan penduduk berbangsa melayu riuh rendah kemarahan yang tidak bersulamkan rasional isu.

Cadangan pemindahan kuil, dihentam seperti keputusan yang telah tetap tidak boleh dirungkai. Sedangkan, sesuatu cadangan tidak semestinya diterima, malah boleh ditolak. Tolak atau terima sesuatu cadangan, boleh dibincangkan secara rasional, beserta sulaman konsep keadilan yang diperjuangkan oleh Islam.

Mahu disalahkan kepada penduduk pun, dirasakan agak tidak tepat. Mungkin mereka termakan provokasi UMNO yang maha jahat. Alangkah baiknya, jika sebelum cadangan itu dilotar, dialog terlebih dahulu dilakukan dengan penduduk melayu.

Apabila cadangan dilontar tanpa dilakukan dialog terlebih dahulu, menyebabkan ia boleh dispekulasikan oleh UMNO laknatullah alaihim ajmain. UMNO memang suka isu-isu sebegini, kerana ia boleh melahirkan perkauman di Malaysia.

Sejarah telah membuktikan, perkauman menjadi punca UMNO menjadi kuat. Apabila musuh politik mereka menjadi kuat, isu perkauman akan dijadikan senjata tajam untuk melemahkan kekuatan musuh UMNO.

Tetapi, jika dialog dengan penduduk didahulukan sebelum melontarkan cadangan, dirasakan ia tidak sehebat seperti yang terjadi pada hari ini. apabila penduduk telah bersetuju dengan cadangan yang diputuskan dalam dialog, sudah pasti UMNO tidak akan dapat menspekulasikan isu ini, kerana penduduk sudah bersama dengan kita. Jika dispekulasikan juga, ia sekadar spekulasi yang tidak mempunyai pengikut, tidak seperti yang terjadi pada isu kuil di shah alam.

Isu pemindahan kuil, memang ia merupakan isu prinsip keadilan yang diperjuangkan oleh islam. Tetapi, keadilan agak susah terlaksana jika kita tidak menggunakan cara yang terbaik untuk melaksanakan keadilan tersebut.

Nampaknya, isu kuil ini perlu dijadikan pengajaran kepada Pakatan Rakyat di selangor untuk bertindak dengan lebih bijak dalam melaksanakan sesuatu hak keadilan.

Sekian

Wallahu ’Alam

A-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), sg Buloh
6 september 2009 * 4:37 petang

3 ulasan:

Unknown berkata...

mamat berambut panjang dan cuba menimbulkan ketegangan tu namanya Shamsul Anuar no hp 0193122530. Dia berasa bangga dengan perbuatannya itu. Nak jadi samseng kg ladang...pendokong parti sarkas

Tanpa Nama berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=eBgeh4P2tww

yang part nie tak mau bincang ke?

pencari PDA(pahala di akhirat) berkata...

sokong seratus peratus...utamakan perbincangan baru wat keputusan.