Selasa, 3 Mac 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 10

ISLAM BENARKAN INFAQ KEPADA NON MUSLIM

Infaq hendaklah dilakukan dalam keadaan ikhlas. Infaq yang dilakukan dengan iklas, sama ada dalam keadaan dilihat oleh manusia atau tidak, pasti akan mendapatkan balasan pahala di sisi Allah SWT.

Nyata di sini, pemberian pahala yang diberikan oleh Allah terhadap amalan infaq itu tertakluk kepada diri pemberi infaq, bukannya dilihat kepada mana infaq itu dilakukan.

Dengan makna yang lain, infaq yang dilakukan pasti akan mendapat pahala disisi Allah, walaupun harta infaq itu diberikan kepada mereka yang tidak muslim sekalipun.

Firman Allah;

لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

Maksudnya;
“Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan)”

(Surah Al-Baqarah : 272)

****

Jika merujuk kepada kitab tafsir, didapati sebab turun ayat ini ada beberapa riwayat, antaranya adalah seperti berikut;

a) ayat ini diturunkan rentetan pertemuan yang dilakukan oleh Asma’ binti Abi Bakar dengan ibunya yang bernama Ummu Natilah yang datang bersama dengan neneknya. Mereka berdua datang dengan tujuan untuk mendapatkan bantuan kewangan dari Asma’, tetapi tidak mahu diberikan oleh Asma’ dengan alasan mereka tidak beragama Islam. berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW, menyebabkan Allah menurunkan ayat ini sebagai pemberitahuan kepada Nabi agar mengizinkan Asma’ memberikan bantuan kewangan kepada ibu dan neneknya itu, walaupun mereka berdua masih lagi tidak beriman dengan Allah SWT.

b) menurut riwayat lain pula menyatakan tentang sebilangan orang ansar adalah dari kalangan berbangsa Bani Quraizah dan Bani Nadhir. Ahli keluarga yang masih belum memeluk Islam itu didapati dalam keadaan yang sangat memerlukan, tetapi mereka tetap tidak mahu membantu dengan alasan berbeza agama. Melihat keadaan itulah, menyebabkan Allah menurunkan ayat ini.

c) sebelum penurunan ayat ini, Nabi SAW tidak pernah memberikan nafkah kepada orang bukan islam. maka ayat ini, seakan-akan membenarkan kepada Nabi SAW memberikan infaq kepada orang bukan islam.

***

Firman Allah;

لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ

Maksudnya;
“Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk”

Islam adalah agama yang mengajar manusia menghubungkan silatur rahim. Tidak kira, kepada mereka yang beriman, mahupun dengan mereka yang tidak beriman dengan Allah.

Infaq merupakan cara untuk menghubungkan hubungan silatur rahim sesama manusia. Ekoran dari itu, Islam menggalakkan sangat infaq ini.

Adapun dalam jiwa kita, kadangkala kita memandang sinis kepada orang kafir sehingga tidak mahu menghubungkan hubungan silatur rahim dengan mereka. Kita memutuskan hubungan itu, kadangkala bukan dengan orang kafir biasa, bahkan sesama kaum kerabat kita juga, cumanya berbeza agama sahaja.

Kita bertindak sedemikian, kadangkala bersebabkan mahu memboikot mereka. Atau memandang mereka sebagai hina. Kehinaan mereka adalah disisi Allah, adapun disisi kita, selagi mana mereka ada pengharapan untuk mendapat hidayah, maka selagi itu kita diminta menjalinkan hubungan silatur rahim dengan mereka.

Firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
“Allah tidak melarang kamu melakukan kebaikan dan berlaku adil terhadap mereka yang tidak menyerang kamu dalam agama dan tidak mengeluarkan kamu dari negara kamu. Sesungguhnya Allah suka kepada mereka yang melakukan keadilan”

(SUrah Al-Mumtahanah : 8)

Kadangkala dengan infaq yang diberikan kepada mereka itu, boleh menghasilkan hubungan kasih sayang. Dengan hubungan kasih sayang itulah, merupakan penyebabkan mereka tertarik dengan islam.

Justeru itulah, islam tidak melarang kita memberikan infaq kepada mereka, ini kerana, masalah hidayah bukanlah “kerjabuat” kita, tetapi ia adalah “kerjabuat” Allah SWT.

****

Persoalan iman bukan milik kita, tetapi ia adalah milik Allah SWT sahaja. Iman adalah perkara hati. Hati manusia tidak berada ditangan manusia, tetapi berada di tangan Allah SWT.

Kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW ditugaskan Allah untuk menyampaikan kebenaran sahaja. Terpulang kepada Allah dalam menentukan hatinya, apakah diberikan hidayah ataupun tidak.

Dalam menyampaikan kebenaran itu, tidak semestinya dengan kita berceramah, berkuliah, bersembang-sembang, berbual-bual sahaja, bahkan, kadangkala dengan kita melakukan sesuatu perkara yang baik, yang dilihat oleh manusia juga boleh menyebabkan manusia itu tercetus hatinya untuk diberikan hidayah oleh Allah SWT.

Hal ini dirujuk kepada satu hadis riwayat Ahmad, bahawa Nabi SAW ada bercerita kisah yang berlaku pada zaman dahulu, iaitu berkenaan dengan seorang lelaki dari bani israel yang menyebut bahawa dia akan melakukan infaq pada malam itu juga.

Pada malam itu, dia telah keluar memberikan infaq, tetapi infaq itu telah diberikan kepada seorang pelacur. Keesokkannya, orang ramai berkata bahawa si lelaki itu telah memberikan infaqnya kepada pelacur. Mengetahui keadaan itu, lelaki tersebut berdoa kepada Allah;

: اللهم لك الحمد على زانية

Maksudnya;
“Ya Allah, kepunyaan kamu segala kepujian (terpulang kepada Kamu) terhadap pelacur itu”

Malam itu pula, dia keluar sekali lagi untuk memberi infaq. Tetapi infaqnya itu telah diberikan kepada orang kaya. Keesokkan paginya, orang ramai berkata bahawa lelaki itu telah memberikan infaqnya kepada orang kaya. Mendengar itu, lelaki itu sekali lagi berdoa;

اللهم لك الحمد على غني

Maksudnya;
“Ya Allah, kepunyaan kamu segala kepujian (terpulang kepada Kamu) terhadap orang kaya itu)

Malam itu pula, sekali lagi dia keluar memberi infaq. Tetapi, infaqnya itu telah diberikan kepada seorang pencuri. Keesokkan paginya, orang ramai berkata bahawa dia telah memberikan infaqnya kepada pencuri. Mendengar itu, lelaki itu sekali lagi berdoa;

اللهم لك الحمد على زانية، وعلى غني، وعلى سارق

Maksudnya;
“Ya Allah, kepunyaan kamu segala kepujian (terpulang kepada Kamu) terhadap pelacur, orang kaya dan pencuri”

Pada malam itu, ketika dia sedang tidur, dia didatangi mimpi yang menjelaskan kepadanya;

أما صدقتك فقد قبلت؛ وأما الزانية فلعلها أن تستعف بها عن زناها، ولعل الغني يعتبر فينفق مما أعطاه الله، ولعل السارق أن يستعف بها عن سرقته

Maksudnya;
“Adapun sedekah kamu, maka isnya sudah diterima Allah. Adapun penzina, mudah-mudahan dia berhenti dari zina. Mudah-mudahan orang kaya itu akan melakukan infaq daripada harta yang diberikan Allah kepadanya. Dan mudah-mudahan pencuri itu berhenti dari mencuri
[1]

Nah !! dari hadis ini amat jelas dinyatakan oleh Nabi, bahawa dengan infaq yang dilakukan oleh lelaki tersebut, menyebabkan orang kaya yang kedekut mendapat hidayah sehingga menjadi penderma, pelacur berhenti dan melacur dan pencuri berhenti dari mencuri.

****

Ulama berselisih dalam menentukan infaq yang diberikan kepada non Muslim menerusi ayat ini. Apakah infaq itu, adalah infaq yang wajib (baca : zakat) atau infaq yang sunat???

Menurut Imam Hanafi, zakat boleh diberikan kepada non Muslim. Pendapat ini menyalahi dengan pendapat ulama-ulama yang lain. Yang mana, menurut ulama lain, infaq kepada non muslim yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah infaq yang sunat.

Berkenaan dengan infaq yang wajib (baca : zakat), perbincangan fiqhnya adalah seperti berikut;

Dari sudut Syariah, memang asas pemberian zakat tertumpu kepada asnaf yang delapan, iaitu berdasarkan kepada firman Allah;

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”

(Surah At-Taubah : 60)

Pun begitu, bukan bermakna mereka yang tidak termasuk dalam asnaf yang delapan ini tidak boleh menerima zakat. Ini kerana, dalam syariah, disana terdapat perbincangan yang disebut sebagai “Dawabit Al-Maslahah”, yang dengannya dapat menilai keuntungan Islam.

Menurut Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitabnya “Fiqh Az-Zakah”, beliau menyatakan bahawa para fuqaha’ secara Ijmak berpendapat zakat tidak boleh diberikan kepada Kafir Harbi. Adapun kepada Kafir Zimmi, ulama berbeza pendapat tentang memberi zakat kepada mereka.

Antara ulama yang mengatakan harus kafir zimmi menerima zakat adalah Mazhab Hanafi, Imam An-Nawawi, Ibni Sirin dan Az-Zuhri. Dalam kitab “Al-Mabsut”, As-Sarakhsi menyebut zufar, iaitu anak murid kepada Abu Hanifah berpendapat harus memberi zakat kepada kafir zimmi berasaskan kepada Qias, kerana objektif zakat ialah untuk membantu, antara lain, fakir miskin yang memerlukan kepada bantuan.

Dalam kitab “Al-Kharaj”, Imam Abu Yusuf menyebut bahawa Omar bin Al-Khattab memperuntukkan pemberian kepada warga yahudi dari wang baitul Mal untuk orang Islam, berasaskan kepada firman Allah;

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ

Maksudnya;
“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin”

(Surah At-Taubah : 60)

Ayat ini ditafsirkan oleh Omar, bahawa orang itu adalah orang miskin ahli kitab.

Dari segala hujjah-hujjah ini, pendekatan yang digunakan oleh Al-Qaradhawi adalah pengagihan duit zakat hendaklah didahulukan kepada orang-orang Miskin dari kalangan orang Islam. bagaimanapun, kalau terdapat lebihan, ia boleh diberi sama kepada orang kafir zimmi dengan syarat ia tidak memudharatkan kedudukan orang-orang Islam.

Pun begitu, perlu dijelaskan, pemberian zakat kepada yang berlaku khilaf adalah pemberian zakat kepada kafir atas sebab miskin, adapun pemberian zakat kepada kafir atas dasar “muallafah Al-Qulub, adalah jelas keharusannya.

****

Firman Allah;

وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ

Maksudnya;
“akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya”

Hidayah adalah milik Allah. ekoran itu, Nabi SAW tidak berjaya mengislamkan Abu Talib yang banyak berkorban untuk Nabi SAW.

Firman Allah;

إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ

Maksudnya;
“Sesungguhnya kamu tidak dapat memberi hidayah kepada siapa yang kamu sayang, tetapi Allah yang memberi hidayah kepada siapa yang Dia Mahu”

(Surah Al-Qasas : 52)

***

Firman Allah;

وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ

Maksudnya;
“Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri”

Walaupun kita melakukan infaq itu dengan diberikan kepada non Muslim sekalipun, hakikatnya pemberian itu tidak membatalkan pahala infaq yang kamu lakukan.

Bermakna, infaq itu bukan terletak kemana perginya harta yang telah diinfaqkan, tetapi yang menentukan pahala itu terletak pada diri pemberi infaq; apakah pemberian itu dalam keadaan ikhlas atau tidak.

Firman Allah;

وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّه وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

Maksudnya;
“Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan)”

Bermaksud, segala infaqkan itu, tidak kira kepada siapa yang kamu berikan, sekiranya pemberian itu adalah ikhlas kerana Allah, maka semuanya akan mendapat balasan akhirat. Dan kamu tidak perlu bimbang, bahawa setiap sen yang kamu habiskan itu pasti akan dibalas dengan balasan baik. Menunjukkan, kamu pasti tidak akan dizalimkan dengan kerja baik yang kamu lakukan.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Mac 2009 * 5:23 petang
ِ




[1] Musnad Ahmad : 8247.

Tiada ulasan: