Rabu, 13 Januari 2010

KALIMAH ALLAH : PANDANGAN PMRAM DI MESIR


Merujuk kepada isu penggunaan kalimah Allah bagi non muslim di Malaysia, Markaz Pengumpulan Kajian & Hasilan Penyelidikan PMRAM (MANHAL) mengutarakan pandangan para ulama' berkenaan isu tersebut dan syor dari MANHAL.

1.Secara umum, para ulama telah terbahagi kepada dua pandangan.

• Pandangan pertama: Membenarkan non muslim menggunakan kalimah Allah. Pandangan ini bersandarkan dengan firman Allah di dalam surah Luqman ayat 25 yang bermaksud :

“Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu, siapakah yang menciptakan langit dan bumi? Sudah tentu mereka akan menjawab Allah. Ucapkanlah (wahai Muhammad) Alhamdulillah (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka itu. Bahkan kebanyaakn dari mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik)”

Firman Allah dalam surah al-Mu’minun ayat 86-87 yang bermaksud:

“Tanyakanlah lagi siapakah yang memiliki dan mentadbir langit yang tujuh dan tuhan yang mempunyai arasyh yang besar? (86) Mereka akan menjawab (semuanya) kepunyaan Allah. Katakanlah (wahai Muhammad) mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?” (87)

“Para ulama empat mazhab menyatakan dalam masalah sumpah bahawa non muslim hendaklah bersumpah dengan nama Allah.” (Dr. Wahbah Zuhaili, al-Feqh al-Islami Wa Adillatuhu 8/136)


• Pandangan kedua: Tidak membenarkan non muslim menggunakan kalimah Allah berdasarkan hujah-hujah berikut;

Nama Allah mungkin digunakan sebagai nama khas untuk makhluk sedangkan ijmak ulamak tidak mengharuskannya sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam al-Qarafi. (rujuk Al-Furuq 3/111, Mawahib al-Jalil 3/279)

Apabila mengizinkan non muslim menggunakan kalimah Allah, ini bakal mendedahkan nama Allah kepada penghinaan apabila disifatkan dengan pelbagai sifat yang menyalahi akidah muslim. Masalah ini didapati dari apa yang dibahaskan oleh Ulama' mazhab Syafei bahawa haram kepada seorang muslim menulis nama Allah dalam fatwa kepada ahli zimmah (non muslim) kerana ia boleh menghina nama Allah SWT.

“Dapat diambil iktibar darinya (mendedahkan mashaf kepada kehinaan sekiranya dimiliki orang kafir) adalah lebih utama mengharamkan muslim menulis Lafaz Jalalah (kalimah Allah) pada soalan dan jawapan apabila diminta fatwa oleh kafir zimmi.” (Hasyiah al-Bujairimi ‘Ala al-Khatib 3/314, Hasyiah al-Syarwani ‘Ala Tuhfah Al-Muhtaj 4/230)

2. Secara asasnya, pihak MANHAL bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah digunakan oleh non muslim.

3. Namun melihat kepada realiti dan sensitiviti umat islam di Malaysia, MANHAL mencadangkan agar kerajaan tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada non muslim secara bertulis atas dasar menutup implikasi buruk yang mendatang. Mengutamakan mudarat umum lebih utama daripada melihat maslahat pihak tertentu sebagaimana ditegaskan oleh Imam Syatibi dan juga Imam Ghazali.

"Sekiranya dapat dibaiki kemudaratan dan dapat dihilangkan sekaligus maka lebih utama diambil kira kemudaratan umum tersebut (daripada maslahat khusus), Jadi dihalang orang atau pihak tertentu dari mendapat maslahatnya. Ini kerana maslahat yang umum perlu diutamakan daripada maslahat khusus" (Al-Muwafaqat 2/348)
"Dan sangkaan yang menghampiri martabat yakin apabila bersifat umum dan amat besar bahaya padanya (sekiranya tidak diraikan) maka dipandang kecil individu-individu tertentu seandainya dibandingkan dengannya" (Al-Mustasfa 1/424)

4.Sekiranya kerajaan bercadang untuk membenarkan non muslim mengguanakan kalimah Allah, maka syarat-syarat yang ketat mestilah dikenakan demi memastikan perkara-perkara di atas tidak berlaku. Hukuman yang berat juga mesti dikenakan kepada pihak yang menyalahgunakan kebenaran tersebut. Ini demi memastikan kesucian nama Allah terpelihara dari sifatnya yang Maha Esa.

sumber : klik disini



KOMENTAR;

PERTAMA:

Apabila mengizinkan non muslim menggunakan kalimah Allah, ini bakal mendedahkan nama Allah kepada penghinaan apabila disifatkan dengan pelbagai sifat yang menyalahi akidah muslim. Masalah ini didapati dari apa yang dibahaskan oleh Ulama' mazhab Syafei bahawa haram kepada seorang muslim menulis nama Allah dalam fatwa kepada ahli zimmah (non muslim) kerana ia boleh menghina nama Allah SWT.

KOMEN:

Menulis Fatwa kepada non Muslim tidak sama dengan memberi keizinan non Muslim menggunakan kalimah Allah dalam kitab mereka. Pihak gereja menggunakan Nama Allah dalam kitab suci mereka, sudah pasti di situ sudah ada unsur hormat terhadap kitab suci.

Adapun jika mahu dilihat kepada fatwa Imam As-Syafie, perlu dilihat juga keadaan dan tempat Imam As-Syafie berfatwa. Ini kerana, sesuatu fatwa ulama, ia ada kaitan dengan tempat dan masa yang didudukinya. Hal ini dapat dilihat bagaimana boleh berlaku perubahan fatwa Imam As-Syafie semasa berada di Baghdad dan di Mesir sehingga melahirkan Qaul Qadim dan Qaul Jadid. (Sila rujuk kitab Tarikh At-Tasyri' Al-Islami)

Justeru, perlu juga diperhatikan, maksud Zimmi itu, apakah ia merujuk kepada Yahudi dan Nasrani, ataupun ia merujuk kepada Kafir Asnam (sembah berhala)? Ini kerana, Yahudi dan Nasrani sudah sekian lama menggunakan kalimah Allah dalam bible mereka, terutama jika dilihat pada bible dalam bahasa arab.

KEDUA:

Namun melihat kepada realiti dan sensitiviti umat islam di Malaysia, MANHAL mencadangkan agar kerajaan tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada non muslim secara bertulis atas dasar menutup implikasi buruk yang mendatang. Mengutamakan mudarat umum lebih utama daripada melihat maslahat pihak tertentu sebagaimana ditegaskan oleh Imam Syatibi dan juga Imam Ghazali

KOMEN;

sensitiviti ini ada dua, apakah ia sememangnya wujud, ataupun sengaja diwujudkan. Sebarang sensitiviti, jika pandai diurus, ia tidak akan melahirkan kekacauan yang besar. Jika mereka yang bertitlekan ulama, pandai mengurus dengan baik, sudah pasti rakyat akan akur. Tetapi, apabila mereka yang bertitle Ulama pula yang kehadapan dalam membantah, sudah pasti ia akan melahirkan sentisitiviti yang sepatutnya tidak berlaku.

dalam Isu kalimah "Allah" di Malaysia, kaedah mengutamakan Mudharat umum lebih utama daripada melihat maslahat adalah sangat penting. inilah yang dihuraikan oleh Imam As-Syatibi dan Imam Al-Ghazali. pun begitu, perlu diingat, Menolak mudharat dan melihat maslahat ini, hendaklah dilihat diperhatikan untuk menghasilkan manfaat kepada Islam itu sendiri.

apa yang terjadi sekarang, tindakan melarang penggunaan nama Allah di malaysia melahirkan mudharat yang besar kepada islam; iaitu apabila Islam sudah tidak dilihat sebagai agama yang adil. Mungkin ini yang perlu difahami dalam membahaskan konsep maslahah dan mudharat yang diulas oleh Imam As-Syatibi dalam isu kalimah Allah.

KETIGA:

Sekiranya kerajaan bercadang untuk membenarkan non muslim mengguanakan kalimah Allah, maka syarat-syarat yang ketat mestilah dikenakan demi memastikan perkara-perkara di atas tidak berlaku. Hukuman yang berat juga mesti dikenakan kepada pihak yang menyalahgunakan kebenaran tersebut. Ini demi memastikan kesucian nama Allah terpelihara dari sifatnya yang Maha Esa.

KOMEN:

setuju...


sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
14 Januari 2010 * 1:11 petang



2 ulasan:

Bah Lontok berkata...

Bah sangat menyokong pendirian pemimpin2 PAS terutamanya Tn Guru Hj Nik Aziz berkenaan sokongan terhadap kejayaan perjuangan 'Herald the Catholic Weekly'.

Terlalu lama perkara perjuangan ini untuk diselesaikan, setelah selesai dengan keputusan Mahkamah membenarkan 'Herald' mengunakan perkataan "ALLAH" dan juga diterbitkan dalam Bahasa Melayu, banyak pehak pula yang menentang nya sampai ada yang bom atau bakar gereja.

Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.

Mudah-mudahan orang melayu pun banyak ikut sama masuk katolik yang mudah dan senang ini.

Sekarang kita sudah tidak ada apa bezanya, kita juga sama2 sembah ALLAH yang maha esa. Ameeeen!!!!!!!

HaHs berkata...

Bah Bah!!!

Mengapa Bah, kau berubah!!!

hahaha!!!

Ko jgn main wayang kat sini bah. Semua Blog PR, ko masuk mengacau dan menyindir. Ko ni bkn pencacai, bkn munafik lagi. Dari ayat ko, ko ni kafir agaknya. Suka hati ko le kalo ko nak dakwahkan kaum ko nak masuk kristian sama mcm ko. Itu hak ko tapi aku ingat diorg pun tak nak layan ko. hahaha!! Ko jadi barua Umno buatpe, dah tau diorg pemecah belah kaum dan agama. kenapa ko tak tinggalkan Umno tu. Ko puji melangit pemimpin Pas, kenapa ko tak masuk je Islam dan Pas kalo sama saje. Ko ni memang kuat berlakon.