Selasa, 5 Januari 2010

HARAM SYIRIKKAN ALLAH, HARAM NAFIKAN HAK


HARAM SYIRIKKAN ALLAH, HARAM NAFIKAN HAK

Allah cukup benci kepada mereka yang syirik kepada-Nya. Kebencian syirik itu, sehingga menyebabkan langit pecah, bumi terbelah dan gunung-ganang runtuh.

Firmah Allah;

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا* لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا * تَكَادُ السَّمَوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا

Maksudnya;
"Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak." * Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar * hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh * karena mereka menda'wakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak."

(Surah Maryam : 88-91)

Syirik perlu ditentang. Tetapi, apakah cara menentang itu dengan menyerang terus terhadap mereka yang syirik. Dengan isytihar perang, menafikan hak agama mereka?

Perlu dijelas, orang menjadi syirik ini mempunyai sebab yang banyak. Antara factor yang paling penting adalah, mereka tidak memahami Allah SWT dalam bentuk yang sebenar kerana kejahilan. Orang jadi jahil ini, mempunyai sebab. Antaranya adalah, kerana pendakwah tidak agresif dalam dakwah. Pendakwah sekadar berdakwah di masjid dan surau. Berdakwah dalam usrah, tanpa luar dari kerangka itu.

Apabiala pendakwah berada di surau dan masjid sahaja, walhal orang-orang yang syirik tidak berada di surau dan masjid. Justeru, sampai bila-bila pun, pemahaman terhadap aqidah yang sebenar tidak sampai kepada mereka. Makanya, apakah ketika itu kita perlu menyalahkan kepada orang kafir sahaja, tanpa kita menyalahkan diri kita.

Justeru, tugas pendakwah adalah menerangkan maksud Allah dalam maksud yang sebenar. Iaitu, sepertimana yang Allah sebut dalam surah Al-Ikhlas.

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَد * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

Maksudnya;
"Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa * Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu * Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan * dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia"

(Surah Al-Ikhlas : 1-4)

Jika kita merujuk kepada kitab Asbab An-nuzul karangan imam As-Sayuti, dinyatakan bahawa penurunan ayat ini berkenaan dengan kaum Yahudi datang berjumpa dengan Nabi saw. Antara yang hadir adalah Ka'ab bin Asyraf dan Huyay bin Al-Akhtab. Mereka berkata: "Hai Muhammad, berikan gambaran sifat-sifat Tuhan yang mengutusmu.
[1]"

Dalam riwayat yang lain pula menyatakan, ayat ini diturunkan berkenaan dengan beberapa pihak Nasrani daripada najran yang datang berjumpa dengan nabi SAW. Kata mereka;

: صف لنا ربك أمن زبرجد أو ياقوت ، أو ذهب ، أو فضة؟

Maksudnya;
"Sifatkan kepada kami tentang tuhan kamu. Apakah ia daripada Aquamarine, Yaqut, emas atau perak?"

Dengan soalan itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan surah Al-ikhlas ini
[2].

Jika difahami dari ini, Allah yang dimaksudkan oleh orang yahudi dan nasrani, bukan Allah yang difahami oleh orang islam. Pada mereka, kalimah Allah itu merujuk kepada tuhan yang mempunyai anak, yang sama sekali tidak sama dengan Allah yang diesakan oleh umat islam. Ia kalimah yang sama, tetapi ia merupakan dua zat yang berbeda.

Semua kefahaman sebegini berpunca daripada penyelewengan ahli-ahli kitab terdahulu. Iaitu, seperti yang difirmankan oleh Allah;

فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ

Maksudnya;
"Celakalah mereka yang menulis kitab dengan tangan-tangan mereka, kemudian mereka dakwa, "ini datang dari sisi Allah"

(Surah Al-baqarah : 79)

HAK NON MUSLIM

Jika itu kefahaman agama yahudi dan nasrani, apakah mereka yang menggunakan kalimah Allah itu merupakan satu perkara yang salah?

Jika sesuatu itu menjadi hak kepada agama mereka, adalah salah jika kita menafikan hak. Penafian hak merupakan kezaliman yang ditentang oleh nabi SAW. Perkara ini jelas dari hadis bahawa Nabi SAW bersabda;

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَعْطَى كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ

Maksudnya;
"Sesungguhnya Allah memberi hak kepada semua orang yang berhak
[3]"

Sebuah negara yang Islam terlaksana, dilarang sama sekali menafikan hak non Muslim. Perkara ini jelas menerusi firman Allah;

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Maksudnya;
"Allah tidak pernah halang kamu melakukan kebaikan dan keadilan terhadap mereka (non Muslim) yang tidak pernah menyerang kamu pada agama, dan mengeluarkan kamu daripada negara kamu. Sesungguhnya Allah sayang kepada orang yang melaksanakan keadilan"

(surah Al-Mumtahanah : 8)

Ayat ini amat jelas betapa hak non Muslim itu perlu diberikan. Ia merupakan salah satu konsep keadilan yang diajar dalam islam. Ekoran itu, tidak hairan Doktor Yusuf Al-Qaradhawi menfatwakan keizinan bagi orang islam mengucapkan tahniah dengan kehadiran perayaan non muslim, tetapi dengan syarat tanpa mengiktiraf agama mereka.

Keadaannya amat sama dengan keizinan kepada non Muslim menggunakan kalimah "Allah". Keizinan itu diberikan atas asas memberikan hak kepada mereka, disamping tidak pernah mengiktiraf maksud "Allah" dari sudut agama mereka.

Jika difahami bentuk ini, barulah kita memahami maksud firman Allah SWT;

لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آَلِهَةً أُخْرَى قُلْ لَا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ

Maksudnya;
"Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakui." Katakanlah: "Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)."

(Surah Al-An'am : 19)

Memberi izin kepada non Muslim menyebut kalimah "Allah", bukan bermaksud kita mengiktiraf maksud kalimah "Allah" dari sudut agama mereka. Ia sama seperti sebuah kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim mendirikan rumah ibadat mereka, ia bukan bermaksud mengiktiraf kebenaran agama mereka. Juga seperti kerajaan islam memberikan hak kepada non Muslim minum arak, bukan bermakna kerajaan islam tersebut mengiktiraf kehalalan arak.

Justeru, adalah terlalu dangkal, apabila kalimah "برئ" diterjemah sebagai "tidak menyokong" keizinan kepada non muslim menyebut kalimah "Allah". Kerana, tindakan tidak memberi keizinan itu telah menafikan hak non Muslim dalam sesebuah negara. Sedangkan, keadilan islam merata kepada seluruh alam, termasuk mereka yang tidak beragama Islam.

NON MUSLIM FAHAM "ALLAH"?

Apakah semua manusia yang menyebut "Allah" itu memahami maksud sebenar Allah yang maha esa? Apakah kefahaman Non Muslim tentang "Allah", sama seperti orang islam faham "Allah".

Yang nyatanya, Allah SWT sendiri mengakui bahawa kefahaman Non Muslim terhadap "Allah" tidak sama seperti kefahaman Muslim terhadap "Allah".

Firman Allah;

وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ

Maksudnya;
"berkata yahudi, uzair adalah anak Allah. Dan berkata nasrani, Isa adalah anak Allah"

(Surah At-taubah : 30)

Dalam aqidah yahudi dan nasrani, "Allah" menurut kefahaman mereka adalah tuhan yang mempunyai anak, walhal aqidah umat islam, Allah adalah tuhan yang esa, tidak beranak dan tidak diperanakkan.

Itulah perbedaan i'tiqad yahudi, nasrani dengan pemahaman islam dalam memahami maksud kalimah "Allah". Justeru, datangnya Nabi Saw, membetulkan kefahaman ini, tanpa melarang dari mereka menyebut kalimah "Allah". Cara Nabi SAW berhadapan dengan mereka, tidak sekadar memberi keterangan, bahkan sehingga sampai satu tahap berdebat, seperti yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran;

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Maksudnya;
“Dan janganlah kamu berdebat denganAhli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik”

(Surah Al-‘Ankabut : 46)

Juga mengambil sikap bermubahalah dengan mereka, iaitu seperti firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ * يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ


Maksudnya;
“Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah." Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah) * Hai Ahli Kitab, mengapa kamu bantah membantah tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim. Apakah kamu tidak berpikir? "

(Surah Al-Imran : 64-65)

Dari dua ayat ini, kita akan dapat tahu kaedah mubahalah juga diguna pakai oleh Nabi SAW dalam berhadapan dengan ahli kitab dalam mengatakan keesaan Allah SWT. Sehingga sampai satu tahap, apabila ahli kitab tetap berkeras dengan pendirian mereka, Allah tidak pernah menyuruh kita melarang mereka daripada menyebut kalimah “Allah”, tetapi yang disuruh oleh Allah, bahawa kita perlu berkata;

فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

Maksudnya;
“Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”

Justeru, tidak terdapat satu pun larangan dari Allah daripada orang bukan Islam daripada menyebut kalimah “Allah” mengikut kefahaman dan kepercayaan mereka. Jika wujud juga larangan, apakah nas hadis yang didesak oleh nabi SAW terhadap non Muslim di zaman baginda, agar mereka tidak dibenarkan daripada menyebut kalimah "Allah"?

Sekian

“Allah For All * Islam For All”

“Islam Adil Untuk Semua”

Wallah ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 Januari 2010 * 4:29 pagi


[1] Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Ibnu Abbas
[2] At-tafsir Al-Kabir : 17/293.
[3] Al-Mukjam Al-Kabir : 11367.

Tiada ulasan: